Begin met een sterke identiteit!

WEBDESIGN TERMINOLOGIE

TERMINOLOGIE EN BEGRIPPEN WEBDESIGN

Op zoek naar een nieuwe website, maar u heeft geen idee waar u moet beginnen? Wat betekenen al die termen in het webdesign gebeuren? 

Indien u nog vragen hebt, neem dan gerust contact op, wij leggen het graag uit.

Een domein is een adres op het internet: mementodesign.be, google.com. Dit zijn voorbeelden van domeinnamen. Domeinnamen zijn niet hoofdlettergevoelig. Je kunt ze dus met of zonder hoofdletters typen.

Veel websites zijn geconnecteerd met database. Dat wil zeggen dat pagina’s dynamisch worden gemaakt op het moment dat de bezoeker op een bepaalde knop drukt. Bv. de contactpagina. Op dat moment worden de verschillende onderdelen de contactpagina opmaken, vanuit de database opgeroepen en wordt er dus dynamisch een pagina opgebouwd. In tegenstelling tot de statische HTML pagina’s, die in zijn geheel zijn gebouwd, en minder eenvoudig aan te passen zijn zonder enige kennis van html.

CMS is een database applicatie dat ervoor zorgt dat de content door de “eigenaar” van de website kan worden aangepast.
Het grote voordeel van CMS is dat dat de eigenaar van de website gemakkelijk zaken kan toevoegen of verwijderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan productpagina’s, het wijzigen van tekst of prijzen, het toevoegen van foto’s, etc.

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimalization, ofwel SEO). Het doel van SEO is om met uw website zo hoog mogelijk bovenaan de lijst te eindigen als iemand zoektermen invoert in Google of andere search engines. Er zijn veel theorieën over, maar feit is dat Google de manier waarop bepaald wordt welke site hoog eindigt. Duidelijk op je website vermelden wat je aanbiedt, welke producten of diensten je verkoopt, ed. heeft het meeste succes. Door keywords of metatags regelmatig in de tekst te gebruiken, zul je door zoekmachines beter worden opgepikt. 

Keywords of tags zijn zoektermen die iemand gebruikt om in zoekmachines zoals Google hetgeen hij zoekt te vinden. Het is belangrijk zoveel mogelijke keywords te gebruiken. Ook kunnen we in de hoofding van de website metatags gebruiken, dit is een gedeelte dat niet zichtbaar is op de website, maar wel door zoekmachines wordt uitgelezen.

Secure HyperText Transfer Protocol. Dit is een combinatie van HTTP en SSL (Secure Sockets Layer). Het zorgt voor een beveiligde verbinding.

Webhosting, een dienst die particulieren of bedrijven webruimte aanbiedt. Hostingprovider, een aanbieder van webruimte en -diensten.

Beide hebben te maken met online marketing en met beide technieken kun je op de eerste pagina van Google terecht komen. Het grote  verschil tussen SEO en SEA is: SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). SEA betekent Search Engine Advertising (adverteren in zoekmachines). Omdat Google veruit de meestgebruikte zoekmachine is, wordt met SEA meestal Google Ads (voorheen: AdWords) bedoeld.

Een hoge positie in zoekresultaten in Google?

De Verschillen tussen SEO en SEA.

Een hoge positie in de normale zoekresultaten (SEO) kan weken of zelfs maanden duren, terwijl advertenties in zoekmachines (SEA) direct zichtbaar zijn en blijvend zijn.

Google biedt minder inzicht bij de normale zoekresultaten. Je ziet bijvoorbeeld niet via welke zoekwoorden een gebruiker op je site terechtkomt. 

Bij advertenties in zoekmachines zijn deze gegevens wel inzichtelijk. Google laat je dus betalen om achter deze informatie te komen.

Het resultaat van SEO is lastiger te meten dan het succes met SEA. 

Bij SEA is dit anders: je ziet direct hoeveel een campagne heeft gekost en hoeveel clicks en conversies het heeft opgeleverd.

Betaalde zoekresultaten in Google bevinden zich grotendeels bovenaan de pagina terwijl de onbetaalde resultaten soms zelfs niet zichtbaar zijn zonder eerst naar beneden te scrollen.